پایگاه خبری، تحلیلی استان خوزستان www.atrkaroon.ir

امروز: 9 تیر 1401 ساعت: 9:01 ب.ظ

مشکل ما در کشور این است که برخی به هنر به چشم‌صنعت نگاه می کنند/ یادداشتی به قلم آرش‌نیک‌نژاد/ فعال حوزه هنرهای تجسمی

دردسر بزرگ آدمیان این نیست که خدا را نمیشناسند، بلکه این است که به جای خدا آنچه را که خدا نیست نشانده اند. این گفته درباره هنر نیز صادق است.

خوزستان”عطر کارون” چندی پیش درکمال تعجب، شگفتی و تاسف مطلبی مشاهده گردید:
آقای کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در نشست با اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی گفت: *مشکل ما در کشور این است که کسی به هنر به چشم‌صنعت نگاه نمی‌کند.* اگر‌بپذیریم هنر، صنعت است خیلی از مشکل های ما حل می شود… هنر باید در سبد ذائقه مردم قرار گیرد.

در نقد گفته ایشان که متاسفانه آن هم از سوی جایگاه مدیرت فرهنگ‌و هنر این حوزه در استان گفته شده *ابتدا باید صنعت را تعریف کرد:*
صنعت از ریشه کلام عربی و لغت به معنی ساختن یا به وجود آوردن است و در فرهنگ معین به معنی: کار، پیشه، حرفه، کلیه تغییراتی که بشر در مواد طبیعی می دهد تا بهتر و بیشتر از آنها استفاده کند آمده است.
به طور کلی صنعت مجموعه ای است از فعالیت هایی که با استفاده از منابع موجود(مواد، سرمایه، نیروی انسانی، انرژی تکنولوژی، اطلاعات و ابزار) کالا یا خدماتی را تولید می کنند واین فرآورده نیازهای بشر و جوامع انسانی را برطرف می کند.
در مورد تعریف صنعت اختلاف نظر های زیادی وجود دارد لیکن کلیت تعریف از کلام مایکل پورتر چنین می باشد: صنعت عبارت است از گروه شرکت هایی که فرآورده های آنها جایگزین نزدیکی برای هم می باشند.
(در اینجا به راحتی مشاهده میگردد‌ه هنر در این تعریف جای نمی‌گیرد.)

*و اما تعریف هنر:*
هنر‌چیزی است که از زمان های بسیار قدیم همیشه همراه انسان ها بوده است و شما نمونه های بسیار زیادی از اثرات هنری که توسط انسان ها حتی در زمان غارنشینی به وجود آمده اند را می توانیم‌ مشاهده کنیم.
مفهوم هنر از جمله مفاهیمی است که در طول تاریخ اندیشه، ده ها بلکه صدها تعریف برای آن ارائه شده در حالی که هنوز هم عقیده بر این است که تعریف تام و تمام، برای هنر عرضه نشده است. از این رو در بیان ماهیت هنر نباید به دنبال جنس و فصل حقیقی و تام گشت. بلکه باید به تعریفی که تا حدودی جامع افراد و مانع اغیار باشد بسنده و قناعت نمود.
در این خصوص نظریه های متعددی از اندیشمندان بزرگ جهان ارائه شده که به ذکر چند نمونه آن می پردازیم.
( البته در این نوشته مجال نقد و بررسی نداریم)

۱- هگل: زیبایی تصویری است که از راه ماده خود را می نمایاند و زیبایی حقیقی فقط از روح بهره دارد.
۲- میلکل آنژ: اثر هنر واقعی چیزی نیست جز سایه ای از کمال خداوندی.
۳- ارسطو: هرآنچه را طبیعت از تکمیل آن ناتوان است کامل می‌کند.
۴- گی یو: هنر مظهر حیات عقلی و آگاهی است‌.

در تعاریف هنر‌چالش ها و نظریات گوناگونی که بعضا ضد هم هستند وجود دارد. لیکن مخلص کلام در کتاب هنر چیست اثر تولستوی بدین گونه آمده است: *هنر‌حقیقی عبارت است از وسیله ای جهت ارتباط انسان ها برای حیات بشر و برای سیر به سوی سعادت فرد و جامعه انسانی که موضوعی ضروری و لازم است. زیرا افراد بشر را با احساساتی یکسان پیوند می دهد.*

هنر تولید موضوعی دلپذیر نیست. مهم تر از همه لذت نیست. *هنر صنعت نیست* بلکه وسیله ارتباط میان انسان ها برای حیات بشری است.
در نهایت اگر برای هنر، هر تعریفی را بتوان بیان کرد قطعا تعریف صنعت موضوعیتی با این حوزه ندارد و بلکه تأویلی سخیف و بدور از آگاهی و جفای در حق هنر می باشد. و قابل توجه اینکه برخی از جریانات و مکتب های هنری نیز در تقابل با صنعت پا گرفتند و فعالیت می کنند.

و اما این که ایشان گفت: هنر باید در سبد ذائقه مردم قرار گیرد. باید عنوان کرد که ذائقه مردمی در حال تغییر و تبدیل می باشد و صحیح این است که: در جامعه کنونی ما نیازمند این هستیم که هنر باید در سبد فکری و روحی مردم قرار بگیرد.

لذا انتطار می رود که مسئول فرهنگ و هنر استان در این حیطه ابتدا شناخت کافی و وافی از حوزه خود داشته باشد تا بتواند به وظایف ذاتی این حوزه عمل کند و موجبات تعالی فرهنگ‌و هنر استان را داشته باشد. که در غیر اینصورت موجبات سرخوردگی و افول را فراهم می آورد.

 سکینه فرهادیان بابادی

سکینه فرهادیان بابادی

مدیر مسئول و صاحب امتیاز

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

http://atrkaroon.ir/?p=31969

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار